11.12.2017, 13:05

Otomotivde Sanal Gerçeklik

Günümüzde global popülasyonun yüzde 32’sini Z kuşağı oluşturuyor. Yani 19 yaşından küçük olanlar. Yüzde 27’sini de Y kuşağı oluşturuyor. BofA Merrill Lynch Lobal Research’in de paylaştığı kuşaklar bazında teknolojik gelişmeleri gözden geçirdiğimizde, yön veren teknolojik gelişmeler sırasıyla, araba, televizyon, PC, akıllı telefon ve AR/VR. AR/VR, artırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik kelimelerinin kısaltılması. (AR, augmented reality, artırılmış gerçeklik. VR da, virtüal reality, sanal gerçeklik.) Bu araştırmanın da belirttiği gibi, Y kuşağının anahtar teknolojisi akıllı telefonlar iken, Z kuşağının anahtar teknolojisi AR/VR. AR ile VR’ın farkı ne diyecek olursanız; AR, gerçek dünya ile sanal dünyanın bir arada kullanıldığı alanlar. Şu an popülasyonun yüzde 32’sini de Z kuşağının oluşturduğunu göz önüne alırsak, yakın bir dönemde satın almada en çok söz sahibi olacak grup Z kuşaktakiler. Bu ne anlama geliyor? En basit cevabı, onların alışkanlıkları, ilgisine göre ürünlerimizi, çözümlerimizi şekillendirmemiz anlamına geliyor. Hadi bunu otomotiv, ulaştırma özelinde biraz daha örneklerle anlatmaya çalışalım.

Sanal Gerçeklik
AVMlerde, caddelerde, showroomlarımızda araç sergilemeyle başlayalım. Aracımızı AVM’nin en güzel yerine koyduk, insanların bakmasını incelemesini istiyoruz. Z kuşağı diyor ki, bana deneyim de yaşat. AVM’de duran araçla nasıl deneyim yaşatacaksınız? Çözüme sanal gerçeklik yetişiyor. Bu deneyimi yaşamak isteyenlere veriyorsunuz sanal gözlüklerinizi, gözlüğü takan arabanın içindeymiş hissiyle sanal trafikte yol alabiliyor. Kafasını çevirdiği her yönde aracın ilgili bölümünü görüyor. Katalog görüntüsü değil, tamamıyla aynısını. Evet sanal. Odaklanıyor, kumandadan sileceklere kadar inceliyor. Şimdi trafikte, yol alıyor. Çizimsel trafik değil, her gün yol aldığı yolda gider gibi. Sergilenen araç sürücüsüz araçsa, trafikte sanal olarak sürücüsüz araç deneyimini yaşıyor. Kapıyı el hareketiyle açıyor, kapatıyor. Direksiyona uzanıyor, kapıları, iç tavanı bir baş hareketiyle tüm detaylarıyla inceleyebiliyor. Evet, bunları sanal gerçeklikle yapabiliyor.

Bakımda AR/VR
Şimdi üretim hattına geçelim. Üretim hattındaki makinede bir sorun oluştu. Mevcut durumda ne yapıyoruz? Usta, teknik ekibe haber veriyor. Teknik ekip geliyor, inceliyor. Çözüm kendilerini aştıysa, yurtdışındaki veya farklı bir ildeki teknik ekibe bağlanmaları gerekiyorsa, telefon açıyorlar durumu anlatıyorlar çözüm arıyorlar. Tabii, bu süreç, sırf iletişimsel nedenlerden dolayı da uzuyor. Peki, AR/VR nasıl yardıma geliyor? Üretim hattında makinede sorun oluşsun. Usta, AR (artırılmış gerçeklik) gözlüğüyle makineye yaklaşıyor. Konuyu fabrikanın başka bir yerindeki teknik ekibe aktarmak üzere bağlanıyorlar. Teknik ekip üretim hattına gelmeden, ustanın gözlüğüne erişerek, onun baktığı yerlere bakarak konuyu anlamaya çalışıyor. Usta artırılmış gerçeklikle, makinenin üstünde sanal olarak gerekirse çizerek gösteriyor problemi. Fabrikadaki teknik ekibi de aşarsa konu, yurtdışındaki veya başka ildeki teknik ekibe de yine gözlük üzerinden bağlanıp ustanın gördüğü haliyle makineye ulaşıyorlar. 

Eğitimde AR/VR
Peki, eğitimde kullanılamaz mı? Üretim hattında çalışacak yeni ekibe ya da teknolojik yenilik yapılmış hattın çalışanlarına veriyorsunuz sanal gözlüklerini. Sanal dünyada daha önce hazırlanmış makinelerin, üretim hattının içindeler. Makine deneyimini sanal gerçeklik üzerinden yaşıyorlar. Gözlüklerin içinde gördükleri, kullanacakları makinenin aynısı. Çizimi değil, tamamen aynısı. O esnada da eğitim devam ediyor. Eğitici de aynı gözlükle sanal gerçeklik üzerinden konuyu aktarıyor. Fabrikaya inmeden, eğitim odalarında sanal gerçeklikle üretim hattını da durdurmadan alabiliyorlar eğitimi.
Y kuşağı ve öncekiler, akıllı telefonun olmadığı dönemleri çok iyi hatırlar. Nasıl ki akıllı telefonların kullanımının önüne geçilemedi, aynısı bu AR/VR’da da olacak. Henüz hissedeceğimiz kadar patlama olmadı. Ama emlakten hastanelere, savunmadan ulaşıma kadar, her yerde akıllı telefonda yaşadığımız dalgayı AR/VR’da yaşayacağız. Ne kadar erken adapte olursak o kadar yol alırız. ■
Yorumlar (0)
banner117
15
açık
banner153
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 15 41
2. Fenerbahçe 16 36
3. Samsunspor 16 30
4. Eyüpspor 17 27
5. Beşiktaş 16 26
6. Göztepe 15 25
7. Başakşehir 15 22
8. Antalyaspor 15 21
9. Konyaspor 16 20
10. Rizespor 15 20
11. Kasımpasa 15 19
12. Sivasspor 17 19
13. Alanyaspor 16 18
14. Gaziantep FK 15 18
15. Trabzonspor 15 16
16. Kayserispor 15 15
17. Bodrumspor 15 14
18. Hatayspor 15 9
19. A.Demirspor 15 5
Takımlar O P
1. Bandırmaspor 16 32
2. Kocaelispor 16 32
3. Erzurumspor 17 29
4. Karagümrük 16 28
5. Keçiörengücü 16 27
6. Igdir FK 17 25
7. İstanbulspor 17 24
8. Ahlatçı Çorum FK 16 24
9. Ankaragücü 16 23
10. Manisa FK 17 23
11. Pendikspor 17 23
12. Gençlerbirliği 16 23
13. Boluspor 16 22
14. Ümraniye 16 22
15. Amed Sportif 16 22
16. Esenler Erokspor 16 21
17. Şanlıurfaspor 17 21
18. Sakaryaspor 17 21
19. Adanaspor 16 11
20. Yeni Malatyaspor 17 -3
Takımlar O P
1. Liverpool 15 36
2. Chelsea 16 34
3. Arsenal 17 33
4. Nottingham Forest 17 31
5. Aston Villa 17 28
6. M.City 17 27
7. Newcastle 17 26
8. Bournemouth 16 25
9. Brighton 17 25
10. Fulham 16 24
11. Tottenham 16 23
12. Brentford 17 23
13. M. United 16 22
14. West Ham United 17 20
15. Crystal Palace 17 16
16. Everton 15 15
17. Leicester City 16 14
18. Ipswich Town 17 12
19. Wolves 16 9
20. Southampton 16 5
Takımlar O P
1. Atletico Madrid 18 41
2. Barcelona 19 38
3. Real Madrid 17 37
4. Athletic Bilbao 19 36
5. Mallorca 19 30
6. Villarreal 17 27
7. Real Sociedad 18 25
8. Girona 18 25
9. Osasuna 18 25
10. Celta Vigo 18 24
11. Real Betis 17 24
12. Sevilla 17 22
13. Rayo Vallecano 17 21
14. Las Palmas 17 19
15. Leganes 17 18
16. Getafe 18 16
17. Deportivo Alaves 17 16
18. Espanyol 17 15
19. Real Valladolid 18 12
20. Valencia 16 11